پرسش و پاسخ کتاب 5
و ادامه پاسخ به پرسش هایی درباره شاعران و فارسی سُرایان امروز :
ناشاعرانِ صاحب دیوان!
... ولکن این حقیقت را هم نمی توان کتمان کرد که در کنار شعرای حقیقی، افراد زیادی هم هستند که فقط دوست دارند شاعر باشند امّا نه از ذوق، قریحه و استعداد شعرگویی و نه از دانش و فنّ این کار بهره ای برده اند. همچنین از هوش لازم هم برخوردار نیستند در حالی که هنرمندان باید نسبتاً از هوش بالایی هم بهره مند باشند. ولی مع الاسف چیزهایی می بافند و سر هم می کنند؛ بعد هم همان بافته ها را چاپ می کنند و می شوند شاعران صاحب دیوان!
مدت ها قبل ناشری که در حال چاپ یکی از نوشته های پریشان این جانب بود، پس از حروفچینی و صفحه آرایی، یک نسخه از کتاب را برایم فرستاد تا اگر تغییر و ویرایشی مدّ نظرم است در آن اِعمال کنم – واقعاً ناشرین از دست من به عذابند، چون تا لحظۀ آخر و حتی تا دَم درِ چاپخانه در حال بالا و پایین کردن مطالب هستم – شاید چون می دانست که بنده به افراط و اسراف در مصرف هر چیز به ویژه کاغذ حسّاسیت زیادی نشان می دهم کتاب را بر روی کاغذهای نو و پشت سفید، پرینت نگرفته بود بلکه آن طرف کاغذها هم پرینت اولیۀ یک کتاب دیگر بود که قبلاً آن را غلط گیری کرده بودند. وقتی می خواستم کتاب را بازخوانی کنم نگاهم به پشت یکی از صفحات افتاد، دیدم یک شعر، تایپ شده است. پشت بقیه کاغذها را هم نگاه کردم دیدم مجموعاً یک کتاب شعر است. از علاقه ای که به شعر دارم ناخودآگاه شروع به خواندن کردم. چشمتان روز بد نبیند؛ سخیف ترین، مبتذل ترین، ضعیف ترین، بی معناترین و تعداد زیاد دیگری از همین ترین ها را یک آدم بی ذوق و استعداد که حتی بویی از شعر و شاعری نبرده بود سر هم کرده و می خواست به عنوان کتاب شعر، آن هم کتاب شعر عاشقانه! منتشر کند.
دیگر نتوانستم جلوی خودم را بگیرم. یک سر به سراغ ناشر رفتم و با ناراحتی به او گفتم: «آخر این چیست که شما چاپ می کنید؟» گفت: «فلانی! از خدا که پنهان نیست از شما هم پنهان نباشد من برای گرداندن این مرکز نشر و تأمین دستمزد کارمندهایی که این جا کار می کنند نیاز به پول دارم. تعدادی جوان هم پیدا شده اند که راستی راستی فکر می کنند شاعران بزرگی هستند و فقط در حقشان ظلم شده که مشهور نشده اند و هیچ کس آنها را نمی شناسد! حالا هم از عشق شهرت و این که به نام شاعر مطرح شوند این ...شان را با حق النشر خوبی به من داده اند که چاپ کنم ...».
این را گفتم که صرفاً تذکّری داده باشم و گرنه إن شاءالله هیچ کدام از شما از این قبیل نیستید. البته این را هم اضافه کنم که پاسخی که به سؤال این عزیزمان داده شد و تأکیدی که بر خواندن شعرهای خوب داشتم فقط مخصوص علاقمندان به شاعر شدن نیست و لازم نیست حتماً کسی بخواهد شاعر شود که کتاب شعر بخواند بلکه همه به شعر خواندن، نیازمندیم؛ بله، نیاز داریم! که توضیح این بماند برای فرصت و مجالی دیگر؛ البته از همان مجال ها و فرصت های دیگری که معمولاً هیچ گاه پیش نمی آید!